Zesjescultuur

We gaan in de de mergelgrotten in. Spannend! Een erg gave locatie en het heeft van zichzelf al de sfeer die je wil hebben in een escaperoom. Heb je aflevering 6 van The Big Escape nog niet gezien? Kijk dan hier voordat je verder leest.

 Helaas hebben ze het thema niet ten volle benut, of zoals de Saw-stem in het kort zegt: “de spookjesgrot van de Jezuïeten” – hoezo gemiste kans? Nouja, we kunnen de dubbelzinnigheid wel weer waarderen.

Mergelgrotten

 

Ronde 1 – Roodkapje en de zeven dwergen

Fransisco weet zich geen houding te geven. Hij staat eerst als een zoutpilaar te kijken, vervolgens zenuwachtig op en neer te bewegen. Hij lijkt zich niet op zijn gemak te voelen – en terecht, het zal niet de eerste keer zijn dat er iemand verdwaald raakt in de mergelgrotten. De groepsverdeling vindt plaats. Ali Budget tegen Jessie: “Ik wil jouw lekker bij me hebben, wijfie” – Ali Budget is goed met de vrouwtjes! Nooit geweten dat dit werkte. Hoewel, misschien dat wij ook niet de suave en het wasbordje hebben om hiermee weg te komen...“Ik wil jouw lekker bij me hebben, wijfie”

De donkere Saw stem begint weer: “Er heeft hier een uitbundig feest plaatsgevonden. Helaas zijn ook een aantal gasten onuitgenodigd het feest binnengedrongen”. Gezien de duistere stem en wat erop het spel staat, verwachten wij de restanten van een zware rave-orgie aan te treffen. Maar het gaat om Sneeuwwitje en grootmoeder.

De deelnemers moeten de kelken van de ongenode gasten gebruiken om de deur te openen. Dat zijn de personages van de sprookjes die ze niet zijn tegengekomen. Aangezien Ali Budget denkt dat Roodkapje en de zeven dwergen een sprookje is, gaat dit een erg lastige opgave worden.

Wij vragen ons ondertussen af waarom je kelken met gegraveerde namen van ongenode gasten op je tafel hebt staan.

“Is een beetje van jouw tijd he, kaartlezen?” Au! Kelvin is Dennis aan het dissen, maar wij voelen ons stiekem ook wel erg oud ineens.“Is een beetje van jouw tijd he, kaartlezen?”

Jessie is overduidelijk de meest capabele van haar groep, maar het mocht niet baten, want Fransisco en Ali Budget hebben zich de tactiek aangemeten om de aflevering te overleven door vooral geen enkele bedreiging voor de rest te vormen.

Dennis en Kelvin winnen de ronde en krijgen het eerste woord: “wetenschap”.

Ronde 2 – De ronde tafelronde: Kat in het bakje

Geen idee van wat voor “spel” dit een afgeleide is. Ze moeten in een kistje kijken om de hint te krijgen. Elke persoon die kijkt, krijgt de aanwijzing, tenzij iedereen kijkt, dan krijgt niemand de aanwijzing.Fransisco kijkt als eerste en weet zich geen houding te geven. Wij hadden gehoopt dat Fransisco een uitgebreid spel zou opzetten om alle deelnemers op het verkeerde been te zetten. Maar hij bluft gewoon dat ze het doosje niet moeten openen. Wij zijn ernstig teleurgesteld in Fransisco... Dennis besluit het doosje te openen, de rest niet. Dus Fransisco en Dennis krijgen het tweede woord: “overblijfselen”. Zij delen het woord gelijk met hun bondgenoten, dus het maakt niet uit wat ze deze ronde deden.

RondeTafelRonde

Ronde 3 – Een huishouden van Jan Steen

De teams worden opgesplitst. Dennis mag met Fransisco op pad. Nu hebben beide bondgenootschappen spelers in beide groepen zitten, wat betekent dat het laatste woord sowieso bij alle deelnemers terechtkomt. Op dit punt vragen wij ons af waar ze het nog voor doen? Laat de deelnemers samenkomen, stem iemand weg die je niet mag en vraag dan of ze nog zin hebben om een spelletje te spelen of gelijk de kroeg in te duiken.

Ze lopen een vervallen krot binnen, waar de ruimte sfeervol verlicht is door de zon die door de gaten in de muren in het stoffige hok binnendringt. Overal zijn spreekwoorden verstopt.

 JanSteen

 

De opdracht: ze moeten de fouten in het spreekwoord vinden, door de juiste objecten in een volgorde te zetten. Hieruit volgt een telefoonnummer dat ze moeten bellen. Dan wordt ons duidelijk dat de programmamakers niet snappen wat spreekwoorden zijn:

  • “Zijn visjes op het droge hebben.” - schaapjes
  • “Dat is een eitje van een cent.” blokfluit? Klinkt misschien flauw van onze kant, maar een fluitje van een cent is een echt fluitje. En geen blokfluit.
  • “Laten we geen oude vissen uit de sloot halen” – koeien
  • “Laten we met een schone luier beginnen” – lei
  • “Dit steekt er met kop en schotel bovenuit”  - schouderham? Serieus!?
  • “Iemand blij maken met een dooie mug”  - mus
  • “Oog om oog, hand om hand” – gebit om gebit?

Dit steekt er met kop en schouderham bovenuitEr volgt een telefoonnummer dat zo pontificaal in beeld komt dat we maar besluiten het te bellen. Dan horen we onze vriend met zijn duistere stem weer: “Wat leuk dat je mij belt. Jij bent op zoek naar het slotwoord. En de aanwijzing van deze zesde aflevering is de letter “e”. Succes!”
Wtf, wat moeten we daar nou weer mee? Als de deelnemers bellen, krijgen ze de aanwijzing: “Het is alsof jullie met twee dobbelstenen dertien ogen gooien”. Wij voelen ons natuurlijk genept. Zo kunnen we natuurlijk nooit winnen! Plots bedenken we ons de dat er een overkoepelend slotwoord uit alle afleveringen komt, maar we hebben geen zin om de andere vijf afleveringen terug te kijken.

De deelnemers komen in de volgende ruimte. Hier moeten ze via spiegelbeeld en vertalingen objecten op een positie plaatsen. Een krop sla, een varken en als derde: “Een kop op een steel waarmee je hard kan slaan” – Zelfs in de peuterklas weten ze dat dit een hamer is, maar zoals we in de vorige aflevering hebben gehoord, hebben Dennis en Fransisco de basisschool niet afgemaakt, dus grijpen ze naar een bezem. Technisch gezien correct ja. De programmamakers moeten net zo verward hebben gekeken als wij, want voordat ze in konden grijpen hadden Dennis en Fransisco het varkentje kapotgeslagen met de bezem. Stelletje hooligans. Niet dat het uitmaakte, want natuurlijk liepen ze een paar uur achter op de andere groep.“Een kop op een steel waarmee je hard kan slaan” Een hamer bezem?!

“Wie deed dit het snelste en krijgt de laatste aanwijzing?” De presentatrice doet nog een hopeloze poging om spanning in het spel te krijgen. Wie deed het het snelste? Niet Dennis en Fransisco in ieder geval. Wie krijgt de aanwijzing? Iedereen!

Het derde codewoord: “cultuur”.

Het laatste woord

Er moet gestemd worden. In eerste instantie willen ze Dennis eruit werken, maar dan insinueert Jessie dat zelfs een gelobotomiseerde eekhoorn van Dennis kan winnen en dat ze hem beter als een mak offerlammetje mee kunnen sleuren naar de finale. Iedereen zit in spanning wie eruit gestemd wordt, maar Dennis heeft niets te vrezen. Door zijn grenzeloze incompetentie heeft hij zijn plek tot de finale veiliggesteld. Tenzij hij als enige het sleutelwoord (archeologie) fout heeft...

En Dennis heeft natuurlijk het codewoord mis. Hij is op dit moment de enige, dus hij ligt er zo goed als uit. Hoe redt Dennis zich hieruit met zijn hagedissenbrein? In een twist waar Fransisco trots op zou zijn, geeft Dennis het verkeerde sleutelwoord door aan zijn bondgenoot Kelvin. Het enige wat nog ontbrak is dat Dennis op Kelvin stemde, dat had het nog zo veel komischer gemaakt. Kelvin gaat als een braaf koorknaapje op Dennis' aanwijzing af en heeft daardoor het codewoord fout. En wordt, zonder bescherming van immuiteit, weggestemd.

Dennis probeert de vermoorde onschuld te spelen. Was dit een val van Dennis? Was het opzet? Hoe dan ook, dat zal Kelvin leren ons, eh... Dennis oud te vinden! Hey Kelvin, “Don't hate the player, hate the game”.

Met deze plottwist roepen we Dennis uit tot man of the match.

KelvinKapot

Als je goed kijkt, zie je het moment waarop z'n hart in duizend stukjes breekt!

Ons laatste woord

Qua sfeer zaten ze best goed, maar de mergelgrotten hadden zich voor betere puzzels geleend dan voor een sprookjestafereel. De ronde tafelronde was... wederom slecht. De spreekwoorden vonden we leuk gevonden en qua sfeer was dit spot on. Dat er een telefoonnummer uit volgde in plaats van een cijferslotje vonden we een leuke variatie. Daar volgde dan weer de code van een cijferslotje uit, maar goed, in ieder geval was de poging er. Er zat weinig techniek achter de puzzels, dat vonden we jammer, het is voor ons als escaperoombouwers juist leuk om technisch interessante puzzels te zien.

De bondjes verpesten de drive voor de spelers om te winnen en verwijderen de druk om goed te spelen. We vonden de twist met Dennis wel weer onverwachts. We vermoeden dan ook dat Dennis zich naar de finale blundert en het daar aflegt tegen wie die dan ook tegenkomt. Hopelijk is er richting de finale steeds minder over van de bondjes en gaat het wel degelijk om het spel.

 

AKA Escape Rooms - Grote Voort 5 - 8041AM Zwolle - 06 125 95 039 - info@akaescaperooms.nl
BTW: 192781820B01 - KVK nummer: 66609062 -